Frans-en-Jolanda-Parga-2006.reismee.nl

Onze vakantie Parga september 2006 (in september 2012 zijn we weer in Enetiko geweest)

Párga ligt in het noordwesten van Griekenland, niet ver van de Albanese grens en tegenover het bekende eiland Corfu. Párga ligt in de Griekse streek Epirus. In het noordwesten van Griekenland ligt Epirus, een district dat voor het grootste gedeelte bergachtig is. Het grenst in het zuidwesten aan Midden Griekenland, in het noordoosten aan het departement Macedonië, in het noordwesten aan Albanië en in het zuidwesten aan de Ionische Zee en de Amvrakische Golf. Epirus kenmerkt zich door een landklimaat en dit is alleen aan zee milder.

In deze noordwestelijk hoek van Griekenland zijn tientallen grotere en kleinere bergen, waaronder het Pindos gebergte. Er zijn wouden, gebieden met een overweldigend rijke vegetatie, lagunes, rivieren, wetlands die een toevluchtsoord vormen voor duizenden vogels, fantastische stranden, onvergetelijke kusten, badend in het zonlicht en weggezonken in het groen.

De natuur is er prachtig en er is veel te zien. Een echte aanrader is de mythologische rivier Acheron. In het plaatsje Glyki kun je deze ijskoude rivier in. Een bijzondere ervaring, vooral tijdens de hete zomermaanden. Wij waren er in september (2006) en dan staat er niet veel water meer in. In de directe omgeving van Párga vind je verder diverse authentieke dorpjes, waar je de echt Griekse sfeer kunt proeven. Ook liefhebbers van oude opgravingen komen in Epirus volop aan hun trekken.

Wij verbleven in appartement Enetiko resort, heel leuk, echt aan te raden.

Het uitzicht vanaf het terras

Laughing
!

In Párga zijndrie stranden: vanaf de boulevard spring je zo Krioneri Beach op, het stadsstrandje waar je voor weinig geld een parasol kan huren. En zwem vanaf dit strand ook eens naar het kleine eilandje Panagía. Er staan twee kerkjes en er zijn restanten van een oude vesting. Wij hebben dat gedaan, Frans had een muntje in zijn zwembroekzakje gestopt om een kaarsje aan te steken in het kerkje. Er liggen daar lucifers dus dat probleem hebben ze mooi opgelost.

Hierboven zie je het eilandje

Cool

Het tweede, en tevens mooiste strand, is het Váltos-strand. Dit is te voet bereikbaar via het pad met treden over de rots die Párga siert. Wie geen zin heeft in deze tocht kan ook dit strand ook per watertaxi bereiken. Váltos-strand strekt zich uit over een kilometer net buiten Párga en is een perfecte plek om te snorkelen. Er schijnen heel veel vissen te zijn, in alle vormen, maten en kleuren. Hieronder zie je Valtos beach.

Het derde grote strand bij Párga is het Líchnos-strand. Ook dit strand is zowel te voet als per watertaxi bereikbaar. Op beide stranden zijn watersportvoorzieningen. Er staan twee kerkjes en je vindt er de restanten van een oude vesting.

Naast stranden biedt Párga een grote vesting, bovenop de rots, talloze leuke winkeltjes en een grote keuze aan taverna's. Vanaf de pier in de haven vertrekken diverse bootjes naar verschillende bezienswaardigheden in de omgeving en naar kleine stranden. Ook een tocht naar het eiland Pàxos en Anti-Pàxos valt binnen de mogelijkheden. Bij helder weer zijn deze, en vele andere eilanden, goed te zien vanaf de haven.

Párga is misschien wel één van de leukste plekken van Épiros. De witte huisjes waaieren zich vanaf het strand uit tegen de berghelling. Het dorp is rijk aan smalle straatjes en steegjes. Vele zijn voorzien van brede trappen en treden. De straten zijn gevuld met winkeltjes en eetgelegenheden.Je gaat alwatertanden van de heerlijke geuren die hier hangen. Boven het dorp torent de oude Venetiaanse burcht. De vele trapstraatjes leiden hiernaar toe en het uitzicht is vanaf deze burcht is geweldig. Het gunt een blik over de daken van het dorp naar de baai van Párga. Het helderblauwe water wordt afgebakend door sierlijke, witte stranden afgewisseld met groene bomen. De moeite van de wandeling wordt dus dik beloond.

Wat we naast zonnen en genieten hebben gedaan:

Dagje Lefkas: Het noordelijk gelegen Ionische eiland Lefkas ligt op een afstand van 78 meter voor de kust van Akarnania. Het eiland is verbonden met een brede brug aan het vaste land. Lefkas is zeer groen en bergachtig met uitgestrekte bossen die het landschap op dit eiland prachtig groen maken. Samen met de mooie zandstranden en het kristal blauwe water mag dit tot een van de mooiste Griekse eilanden berekend worden. Porto Katsiki: Een van de mooiste stranden van Griekenland. Een prachtig wit zand- en kiezelstrand met kristalhelder blauw water en aan de achterzijde kliffen die tot wel 100m hoog reiken.

Onderweg naar Metsovo: Ioannina: De hoofdstad van het departement is het gelijknamige Ioannina. De stad heeft veel bezienswaardigheden waaronder het kasteel en het meer met ooievaars. Een bekend National Park (Vikos Aoos Gamila) ligt in dit departement met de diepste kloof ter wereld (Vikos kloof), de rivier Aoos en de bergtop Timfi. In dit National Park wonen wilde wolven, herten, beren, vossen, steenmarters en arenden.

Zeker een bezoekje waard zijn de Zagoria dorpen als Papingo en Monodendri. Deze prachtige dorpen met huizen geheel uit steen vervaardigd zijn een lust voor het oog. Vergeet niet de prachtige beroemde bruggetjes in de buurt van het Zagoriadorp Kipi. De Zagoriastreek ligt ten noorden van de stad Ioannina.

Dodoni dodenorakel: ten zuiden van Ioannina ligt het prachtige amfitheater Dodoni. Volgens velen is dit het op een na mooiste theater van Griekenland na de Epidaurus. Dagelijks kun je Dodoni bezoeken van 8.00 uur tot 19.00 uur, zaterdag en zondag van 8.30 uur tot 15.00 uur.

Arta: de hoofdstad van dit departement is het gelijknamige Arta. Arta ligt in het lagere gedeelte in de buurt van vele lagunes (o.a. Rodia en Logarou), waar je perfect kunt birdwatchen. Rondom de stad Arta vind je twee Byzantijnse tempels die de moeite waard zijn om te bezichtigen (Parigoritissa en Kato Penagia). Verder vind je 5 km ten zuiden van Arta een spectaculaire driebogen brug van steen.

In Metsovo hebben we overnacht omdat het te lang rijden was.

Meteora is een van de meest opvallende monumenten van de wereld, beschermd door de UNESCO. In de 11e eeuw, kwamen de eerste kluizenaars op de onbetreden pieken van de imposante rotsen en bouwden de 'Skiti' van Doupiani.

In de 14e eeuw vormde de heilige Athanasios Meteoritis de eerste georganiseerde kloostergemeenschap op de rots van Megalo (grote) Meteoro. Vierentwintig kloosters hebben zich vanaf toen in meer dan 600 jaar verspreid over de rotsen. Iedere dag komen bezoekers vanuit de hele wereld hier samen om te mediteren en bidden. Ze leren het leven van de monniken kennen, bewonderen de onbeschrijflijke natuur, de artistieke architectuur en bestuderen de historische overblijfselen.
Na al die gewelddadige eeuwen zijn er slechts 6 kloosters in redelijke staat overgebleven, waarvan sommige nog steeds bewoond worden door monniken en nonnen. Sinds 1988 staan Meteora op de Werelderfgoedlijst. Men deed de laatste tijd véél moeite om de kloosters in hun oorspronkelijke glorie te herstellen. Het zijn de volgende:

1. Agios Nikólaos Anapafsás (H. Nikolaas)
2. Mega Metéoron (Groot Metéoron)
3. Varlaäm
4. Rousánou:

5. Agia Triáda (H. Drievuldigheid)
6. Agios Stéfanos (H. Stefaan)

We hebben ook een dagjeRodia Wetlands'gedaan'.

Restaurantjes waar wij o.a. geweest zijn: Bacchos, Zorbas, Taverna Stefanos, Rudi's restaurant. Allemaal superlekker eten!

Parga is zeker de moeite waard, heel gezellig, leuke, behulpzameen vriendelijke mensen

Laughing

Angeliki

Leuke website hebben jullie! Met veel informatie en links. Leuk!

Brigitte

In sept. 2012 gaan wij 3 wkn. naar Parga. Hebben 2 wkn. een auto gehuurd en hebben hotels geboekt in Kastraki en Monodendri. We zijn ons volop aan het voorbereiden en jullie reisverslag voegt daar zeker iets aan toe!

Jolanda

Hallo Brigitte,

Wat toevallig, wij gaan zaterdag weer voor 11 dagen naar Parga, weer naar Enetiko Resort. Leuk dat jullie iets aan ons reislog hebben gehad. Veel plezier! Misschien komen we elkaar wel (onbewust) tegen.

Groetjes Jolanda.